Cara Mencegah dan Merawat Eczema


Dari segi perubatan, eczema ni sejenis penyakit genetik kulit dan merupakan penyakit keturunan. Maknanya, jika ibubapa ada eczema, kemungkinan anak pun ada penyakit eczema. Eczema ni tiada ubat,diulangi tiada ubat! ubat yang diberi hanyalah sebagai antibiotik pada kulit, supaya tiada jangkitan kuman dan mengubati luka-luka pada kulit eczema. Pendek kata, melegakan symptom eczema sahaja. Dan ubat-ubatan itu juga mengandungi bahan kimia steroid yang akan menipiskan kulit. 

Dah kenapa saya suka sangat nak ambil tahu pasal eczema ni? sebab saya lah penghidap tegar eczema dari umur 2 tahun. Percaya atau tidak, penggunaan krim steroid dalam jangka masa yang panjang itu telah memberi masalah kepada saya. Saya kehilangan thumbprint (cap jari) saya. Sesiapa yang kenal saya memang mengetahui masalah besar yang saya hadapi ini. Pergi bukak akaun masalah, nak keluar kwsp masalah dan pelbagai lagi masalah yang melambat kan urusan. huhu.. nanti saya cerita panjang di lain entry..

Boleh baca entry ni : Minyak Kelapa Dara untuk eczema –  pengalaman sendiri

Minyak kelapa dara adalah terkenal dengan fungsinya untuk mencegah dan merawat eczema. Untuk tujuan itu, kita hendaklah mengambil nya secara dalaman (minum) dan luaran (sapu). Langkah-langkah ini jika dilakukan memang berkesan. Dan semestinya, mencegah itu lebih baik dari merawat. Oleh itu, kalau dah rasa ada keturunan eczema, pun boleh ambil langkah-langkah ni ok.
 
PERTAMA: hentikan penggunaan sabun mandian / shower gel yang dijual dipasaran. Ini kerana kandungan chemical dalam sabun mandian tersebut sememangnya meningkatkan alahan eczema pada kulit. Maknanya, bila kita guna sabun mandian tersebut, alahan eczema akan mula timbul ke permukaan kulit. Bila terkena dengan sesuatu yang kita alah, contohnya alahan dengan debu, kita akan mudah rasa gatal dan mula menggaru.Gunalah sabun mandian VCO dari hujung kepala hingga ke kaki. 

Kadang-kadang ada juga pesakit yang mengalami eczema di kulit kepala. Caranya ialah buihkan di tapak tangan dan lumurkan keseluruh badan. Sabun keseluruhan kulit terutama sekali di tempat yang memang selalu kena eczema. Tunggu 2 minit, kemudian baru bilas dengan air. Ia akan menyerap masuk ke dalam struktur kulit, merawat dari dalam kulit dan mematikan kuman di permukaan kulit. 

Sabun VCO dikayakan dengan vitamin B, C dan Vitamin E untuk mempercepatkan pertumbuhan sel-sel kulit baru. Ia juga merawat ruam dan gatal pada kulit. Disamping itu, sabun VCO ni mencerahkan dan menghaluskan kulit. Jangan risau, sabun VCO ni 100% ORGANIK, bayi seawal 3 bulan sudah boleh menggunakan sabun ini. Baunya juga sangat harum!
vco soap
 

KEDUA:  selepas mandi dan kulit dikeringkan, boleh gunakan VEGOURZ BABY OIL yang 100% organik dan minyak yang digunakan adalah 100% minyak kelapa dara tanpa campuran minyak lain. Gunakan sebagai losyen untuk sapu keseluruhan kulit. Langkah ni penting untuk bg kulit sentiasa lembap kerana salah satu faktor penting untuk merawat eczema ialah kesan pelembapan (moisturising effect). 

Untuk pengetahuan semua, ada minyak bayi atau baby oil yang berada dipasaran mengandungi minyak mineral yang merupakan hidrokarbon dan tidak mempunyai apa2 khasiat untuk kulit. Anda boleh juga gunakan EXTRA VIRGIN COCONUT OIL sebagi losyen tapi baunya agak kurang menarik (bau kelapa).
 
Vegourz Baby Oil


 
KETIGA: minum EXTRA VIRGIN COCONUT OIL. Orang yang mempunyai ekzema boleh mencerna 2-5 sudu besar minyak kelapa setiap hari untuk membantu meningkatkan kesihatan mereka secara keseluruhan, meningkatkan sistem imun dan membantu untuk melawan jangkitan. Boleh diambil secara terus atau dimasukkan dalam makanan. Memang gejala eczema akan berkurangan! Bagi ekzema yang teruk, minyak kelapa boleh digunakan beberapa kali sehari.  Dalam pemilihan minyak kelapa yang terbaik adalah pastikan ianya virgin, organic dan unrefined. Untuk bayi2 yg masih menyusu, si ibu perlulah mengambil nya. ia juga dapat mempertingkatkan kualiti susu ibu kerana kandungan asid laurik nya yang sama dengan susu ibu. Pengambilan minyak kelapa dara untuk bayi adalah 1-2 sudu besar sehari.
 
Vegourz Extra Virgin Coconut Oil


KEEMPAT:tukar diet! Banyakkan makan buah dan sayuran yang berserat tinggi. Ikan2 seperti ikan salmon dsb juga baik kerana mengandungi asid lemak omega. Makan juga makanan probiotik seperti Gam Arab.
Elakkan makanan berproses, terutamanya gula putih dan juga awasi gula yang tersembunyi dalam makanan.
KELIMA: elakkan apa-apa yang boleh mencetuskan eczema anda. Eczema ni sebenarnya penyakit yang terpendam. Bila ada sesuatu yang trigger dia, baru dia datang. Contoh, detergen dll.  Kalau boleh pakai kain kapas dan elakkan kain-kain dari bahan sintetik jika anda alah (kalau tak alah takpe). Elakkan losyen yang ada perfume dan alcohol kerana boleh mengeringkan.yang paling penting elakkan sentuhan kulit dengan sabun basuh atau sabun basuh pinggan tu ye. kulit akan jadi lebih kering dan merengsa. oleh itu, pakai sarung tangan getah. kalau alah juga dengan latex/getah (saya la tu)? saya ada cadangan. boleh pm ye.


KEENAM:senaraikan apa-apa yang kita alah. Contoh, polyester blouse takleh pakai nanti gatal, sabun Palmolive pun takleh, gincu Maybelline allergic bla bla bla. Dan bila dah nampak allergic stop! Jangan pakai lagi ok!
 
 
Set Eczema (EVCO + Baby Oil + Sabun VCO)

*Jika anda berminat, sila klik di sini untuk cara – cara nak order.
Atau Whatsapp : 016- 6111543
 
 
 

 

5 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *